کوروش
زندگینامه خشایارشاه سوم تاتخت جمشیدَ
17:5     چهار شنبه 11 ارديبهشت 1392برچسب:,

 

سنگ نبشته خشایارشا در تخت جمشید
سنگ نبشته خشايارشا در تخت جمشيد

بند1. اهورامزدا خداي بزرگ است،كه اين زمين را آفريد، كه اين آسمان را آفريد، كه مردم را آفريد،كه شادي را براي مردم آفريد،كه خشايارشا را شاه كرد.يك شاه از بسياري، يك فرمانروايي از بسياري.
بند2. منم خشايارشا، شاه بزرگ،شاه شاهان،شاه كشورهاي مردم گوناگون، شاه در اين سرزمين بزرگ و دور و دراز،پسر داريوش هخامنشي.
بند3. خشايارشا مي گويد:من به خواست اهورامزدا اين دروازه همه كشورها(دروازه ملل) را ساختم. بسياري چيزهاي زيباي ديگري كه در اين پارس(تخت جمشيد) ساخته شد،من كردم و پدر من كرد.همه كارهايي كه زيبا به ديد مي آيند، همه را به خواست اهورامزدا كرديم.
بند4. خشايارشا مي گويد:اهورامزدا مرا و شهرياري مرا بپاياد! و آنچه را كه من كردم و پدر من كرد بپاياد!
[ خشایارشا ] 

سنگ نوشته خشایار شا در تخت جمشید

متن زیر ترجمه کامل سنگ نوشته خشایار شاه بر ایوان کاخ تچر یا تاچران در تخت جمشید است:

سنگ نبشته خشایارشا در تخت جمشیدبند1. اهورامزدا خدای بزرگ است،که این زمین را آفرید، که آسمان را آفرید، که مردم را آفرید، که شادی را برای مردم آفرید، که خشایارشا را شاه کرد.یک شاه از بسیاری، یک فرمانروا از بسیاری.
بند2.منم خشایارشا،شاه بزرگ،شاه شاهان،شاه کشورهای مردم گوناگون،شاه در این زمین بزرگ و دور و دراز، پسر داریوش هخامنشی.
بند3.خشایارشا می گوید:پدر من داریوش،پدر داریوش ویشتاسپ بود.پدر ویشتاسپ ارشام بود.هم ویشتاسپ و هم ارشام هردو در آن هنگام(که داریوش شاه بود) زنده بودند.اهورامزدا را کام چنین بود که پدر من داریوش را در روی این زمین شاه کرد.چون داریوش شاه شد[بناهای] بسیار باشکوه ساخت.
بند4.خشایارشا می گوید:داریوش را پسران دیگری بودند. همانگونه که کام(میل) اهورامزدا بود پدر من داریوش پس از خود مرا بزرگتری کرد(ولیعهد کرد).هنگامی که پدرم از تخت رفت،من به خواست اهورامزدا به جای پدرم شاه شدم. هنگامی که من شاه شدم،[بناهای]بسیار باشکوه ساختم. من آنچه را که پدرم کرده پاییدم و کارهای دیگری به آن افزودم. همه آنچه را که من ساختم و پدرم ساخت،به خواست اهورامزدا کردیم.
بند5.اهورامزدا مرا و شهریاری مرا و کارهایی را کرده ام بپایاد وآنچه را پدرم ساخته است بپایاد!


[ خشایارشا ] 

خشايارشا

سنگ نبشته خشایار شا

خداي بزرگ است اهورا مزدا، كه اين جهان شگفت آفرينش را آفريد، كه براي مردم شادي آفريد، كه خرد را و توانايي را بر خشايارشا بخشيد.
خشايارشا گويد: بخواست اهورامزدا من چنانم كه راستي را دوست مي‌دارم و از دروغ بيزارم. من نمي‌خواهم كه توانا بر ناتوان ستم كند و هم نخواهم كه به توانا از ناتوان آسيب رسد. آنچه راست است، آنرا مي‌پسندم.....(بقیه در ادمه مطلب)


[ خشایارشا ] 
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: <-TagName->
 نوشته ای از :  ‌‌‌مهدی
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید

نويسندگان
امکانات وبلاگ
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 16
بازدید ماه : 406
بازدید کل : 32869
تعداد مطالب : 21
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت


تعبیر خواب آنلاین



استخاره آنلاین با قرآن کریم





دانلود جدید ترین آهنگهای فارسی

پ

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

 

دریافت کد آپلود سنتر